Éppen milyen zenét hallgatsz?

Started by Necrid^, 2005-06-14, 14:30:39

Previous topic - Next topic

Ramiz

Quote from: Próféta on 2009-01-12, 23:29:55
Quote from: motifator on 2009-01-12, 19:30:12
Alap dúr - domináns - párhuzamos mol - szubdomináns
csak megfordítva:
párhuzamos mol - szubdomináns - alap dúr - domináns
Ezt elírtad, vagy csak értenem is kéne a zenéhez, hogy meglássam a különbséget e két ciklus közt között?
Valahogyan megkülönböztethető, hogy az ütemeket elválasztó vonal el van csúszva kettővel?
Mennyire fogalmam sincs az egészről... Na mindegy is.

A videót nem néztem meg, de van különbség, gondold el, hogy mondjuk valaki elénekel egy sort - egy mondat, egy gondolat, mittomén -, ha az mondjuk 4 ütemből áll, akkor számít, hogy melyikről melyikre megyünk. Persze akkor már nem a "domináns" lenne a domináns vszeg, mert arra szoktak megérkezni a dallami sorok, szóval ha jól értem, azért használta ugyanazokat a zenei funkciót jelentő kifejezéseket motifator az egyes hangnemekre, mert jelezni akarta, hogy megfelelnek az előző példák hangnemeinek.

De most lusta vagyok leellenőrizni mindezt. :) Inkább tanulóóóóógasdfasfsfgsdfgsdk.
12 OZ MOUSE, 12 OZ MOUSE!!! 12 OZ MOUSE, 12 OZ MOUSE!!! 12 OZ MOUSE, 12 OZ MOUSE!!!

Próféta

The Raccoons - Run With Us
Hogy én ezt mennyire imádtam kiskoromban...

Bicskei

Próféta kedves kis nosztilgát szereztél nekem kb 4-5 percre...köszönöm...
ON:Hungarica-Magyar vagyok
Ultras liberi

Lythis

Quote from: Próféta on 2009-01-13, 00:26:33
The Raccoons - Run With Us
Hogy én ezt mennyire imádtam kiskoromban...
:hail:
odaáig voltam ezért


Fazék

Quote from: Próféta on 2009-01-13, 00:26:33
The Raccoons - Run With Us
Hogy én ezt mennyire imádtam kiskoromban...
érdekes, de ez a zene abszolút nem rémlik... pedig szerettem és néztem is ezt a sorozatot rendszeresen.

motifator

#9546
Quote from: Ramiz on 2009-01-12, 23:33:43
Quote from: Próféta on 2009-01-12, 23:29:55
Quote from: motifator on 2009-01-12, 19:30:12
Alap dúr - domináns - párhuzamos mol - szubdomináns
csak megfordítva:
párhuzamos mol - szubdomináns - alap dúr - domináns
Ezt elírtad, vagy csak értenem is kéne a zenéhez, hogy meglássam a különbséget e két ciklus közt között?
Valahogyan megkülönböztethető, hogy az ütemeket elválasztó vonal el van csúszva kettővel?
Mennyire fogalmam sincs az egészről... Na mindegy is.

A videót nem néztem meg, de van különbség, gondold el, hogy mondjuk valaki elénekel egy sort - egy mondat, egy gondolat, mittomén -, ha az mondjuk 4 ütemből áll, akkor számít, hogy melyikről melyikre megyünk. Persze akkor már nem a "domináns" lenne a domináns vszeg, mert arra szoktak megérkezni a dallami sorok, szóval ha jól értem, azért használta ugyanazokat a zenei funkciót jelentő kifejezéseket motifator az egyes hangnemekre, mert jelezni akarta, hogy megfelelnek az előző példák hangnemeinek.

A ciklus tényleg teljesen ugyanaz, de érzésben nagy a különbség. Nem mindegy, hogy a versszak (vagy refrén) első sora dúr, vagy a párhuzamos mol. Egyszerűen más érzése van az egésznek. Hasonlítsd össze az Eagle-Eye Cherry Save Tonight-jának a refrénjét mondjuk az RHCP Under the Bridge-dzsének (el se hiszem, hogy ezt így kell helyesen leírni :)) a verzéjével. Ugyanaz a 4 akkord, ugyanabban a sorrendben, csak az egyik a közepén kezdődik.
Azt meg tényleg mondják néha, hogy a dominánsra szoktak megérkezni a sorok, de már nem emlékszem, hogy annakidején ezt pontosan hogy is tanították. A lényeg az elnevezésben csak annyi (és most remélem, hogy nem csal az emlékezetem, és nem írok hülyeséget), hogy a dúrhoz képest a domináns az ötödik (kvint), a szubdomináns meg a negyedik (kvart). Ez mondjuk C-dúr esetén a G és az F (dúrok).
Tehát a fenti minta C-dúrban a következő:
C-dúr (alap), G-dúr (domináns), A-moll (párhuzamos mol), F-dúr (szubdomináns)
Ez a fordított mintában a, F, C, D
De ha mondjuk G-dúrból akarsz indulni, akkor G, D, e, C (a fordított e, C, G, D)
A-dúrból indulva A, E, f#, D ésatöbbiésatöbbi...
Szal maga a minta hangnemtől teljesen független, ezért használtam az általánosabb elnevezéseket. Remélem helyesen, régen tanultam már szolfézst  ^^
Quote from: Ramiz on 2009-01-12, 23:33:43
Inkább tanulóóóóógasdfasfsfgsdfgsdk.
óóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóagdfhjgkdshjfagksdhjfgakdjshfgkasjhdfgakjsdhfgkajhsdgkf

[spoiler]Nekem is tanulnom kéne, erre itt osztom az észt zeneelméletről.[/spoiler]

Edit: Nem mintha bárkit is érdekelne, de olvasnivaló tonika, domináns, szubdomináns meg hasonló témakörben
Nothing amazing happens here, and you get used to that: used to a world where everything is ordinary.
Every day we spend here is like a whole lifetime of dying slowly.

Ramiz

Contemporary jazz piano at its best: :Kiraly:

http://www.youtube.com/watch?v=4H_jn_U_vno

Quote from: motifator on 2009-01-13, 01:46:02
A lényeg az elnevezésben csak annyi (és most remélem, hogy nem csal az emlékezetem, és nem írok hülyeséget), hogy a dúrhoz képest a domináns az ötödik (kvint), a szubdomináns meg a negyedik (kvart). Ez mondjuk C-dúr esetén a G és az F (dúrok).

Ennél bonyolultabb a dolog, mert a domináns és a szubdomináns az nem egy(etlen) konkrét hangnem az alaphoz képest (5. ill 4.), hanem egy funkciót betöltő hangnem, szóval a 2. fok is dominánsnak számít és van még egy szubdomináns is... vagy több?

Tanuláááááoáeéoeuoeáuoeuáoeuiáuiooeáuioáeiuoáeuiáeáuioáeiuoáie öüűóűöüóűöüóűöüűóöüűóűöüóű
12 OZ MOUSE, 12 OZ MOUSE!!! 12 OZ MOUSE, 12 OZ MOUSE!!! 12 OZ MOUSE, 12 OZ MOUSE!!!

motifator

Értem én a logikádat, de az elnevezések a zeneelméletben nem úgy vannak, ahogy mondod.
De ha érdekel a téma, akkor nézd meg ezt:
Quote from: motifator on 2009-01-13, 01:46:02
Edit: Nem mintha bárkit is érdekelne, de olvasnivaló tonika, domináns, szubdomináns meg hasonló témakörben
Mondjuk itt már túl részletesen le van írva a dolog, és van még a témában rengeteg jó szócikk, reggelig lehetne kattintgatni a linkeket. De szerintem ilyen részletességgel kb. a konzervatóriumban tanítják a dolgokat. És ilyen részletes elméleti tudásnak is csak akkor lenne értelme, ha az ember rögtön tudná zenéhez is kapcsolni a példákat, klasszikushoz vagy jazzhez. Csak ehhez ugye rengeteg zenét kéne hallgatni, és tudatosan kellene azokat hallgatni.
Hát, talán majd egyszer. Most már úgyis elb*sztam, programozó lett belőlem zenész helyett, de talán majd nyugdíjasként újra elmerülök egy kicsit a témában, csak úgy hobbi szinten.

Tanulniááááóóóáááaáűűsdfgkjlfkjgs ldfg
Ez már úgyse fog menni, akkor legalább aludniáéőééőééáéáááaásdfasldkfjalksdfalksjd aztán majd holnap reggel tanulniáéáéáéőéá.áéőlknjakjshdfkjah
Nothing amazing happens here, and you get used to that: used to a world where everything is ordinary.
Every day we spend here is like a whole lifetime of dying slowly.

Ramiz

12 OZ MOUSE, 12 OZ MOUSE!!! 12 OZ MOUSE, 12 OZ MOUSE!!! 12 OZ MOUSE, 12 OZ MOUSE!!!

Nakedape

Nothing About Culture Makes Sense Except in the Light of Evolution

SaiyaGin


Cloud


hargharg

rofl

minuszmiki

#9554
Tenacious D - Fuck Her Gently

edit: lecseréltem a linket

Makos


_Anime Wynter_


Fatal

Some people like to kiss
Some people like to hug
Some lesbians like eating each others shit out of a cup
Some people say I love you
Some even shout it out
Some people puke semi-digested shit into each others mouths


Bicskei

házibuliiiiiiiiii
haverom  szulinAPJA 21 evwes matt hulla mindenki
ilyenzenek pőlő
mahine head
dream theather
http://www.youtube.com/watch?v=f3MAY23zjl4
  meeg ehez hasonlöök bocs h ilyenkoor irok
Ultras liberi

SaiyaGin

Irigy Hónaljmirigy - Neue punk ist borzalom


Makos


NLZ

Eureka Seven OST1 - 10 - Tiger Track
[reserved]



Member

Végre sikerült összeszednem az Ultrawurscht nevű virslimetál zenekart, úgyhogy azt! :whoah:

Darkstar

#9567
Grendel - Void Malign

Teljes hangerőn lenne az igazi de az most sajnos néhányan túl korán alszanak.
小野寺梓のラブリーすきぴちゃん

NLZ

A Dirtyt jobban szeretem, de azért jó az izlésed, respect+. ^^
[reserved]

Rounin

Nekem meg a Remnants jött be leginkább. :3x3: