Tudomány és Technika

Started by Exo, 2004-07-08, 21:40:16

Previous topic - Next topic

Nakedape

Nothing About Culture Makes Sense Except in the Light of Evolution

Xzone

Captain Planet... you're screwed. Ez qrvajó!

Cloud

Quote from: Xzone on 2009-04-08, 03:19:09
Captain Planet... you're screwed. Ez qrvajó!
Huh erről láttam egy   műsort  valamelyik csatornán tv-ben. Talán Discoveryn.  Nagyon durva!

Moha

Quote from: Xzone on 2009-04-08, 03:19:09
Captain Planet... you're screwed. Ez qrvajó!
Az igen!  :eek: Kivágás, gallyazás, hántolás, méretre vágás... mindez pár másodperc alatt. Nem semmi!

Én

Caddilac WTF
Ez... Ez gyönyörű!
[spoiler]Nagyobb kép[/spoiler]

Moha

Quote from: Én on 2009-04-18, 00:22:23
Caddilac WTF
Ez... Ez gyönyörű!
[spoiler]Nagyobb kép[/spoiler]
Elég érdekesen néz ki, de nagyon látszik rajta, hogy csak CG :)

Én

Jah hát a conceptual-ból meg úgy az egészből gondoltam, hogy nem csinlták meg tényleg :D Írták is (nem ebben), hogy valamikor 8000 körül talán vezethetünk ilyet.

NLZ

[reserved]

Próféta


Nakedape

Nothing About Culture Makes Sense Except in the Light of Evolution

Moha

Quote from: Nakedape on 2009-04-28, 10:31:22
http://www.instructables.com/id/Hard-Drive-Speaker-System/
Van itthon egy halott 3,2-es HDD, már egy ideje tervezem, hogy hangszórót csinálok belőle... :P

Makos

Tök jó :D
Nekem is van egy felesleges HDDm :D ha lesz időm megcsinálom xD

Nakedape

Nothing About Culture Makes Sense Except in the Light of Evolution

kikuchiyo

Norway tests laptop exam scheme

Feladat: soroljátok fel az okokat, hogy miért ostoba, illetve miért káros a cikkben vázolt elképzelés.
Failure is the default option

Próféta

Quote from: kikuchiyo on 2009-05-01, 19:25:32
Feladat: soroljátok fel az okokat, hogy miért ostoba, illetve miért káros a cikkben vázolt elképzelés.

Mondom, mi a gond:

1. Fölöslegesen megnöveli az áramfogyasztást, komoly környezeti terhet jelentve Norvégiára.
2. Visszaveti a golyóstoll-keresletet, ezáltal golyóstollgyárak fognak bezárni, ami emeli a munkanélküliséget.
3. Hogy osztályozzák így az írás külalakját?
4. A diákok valószínűleg nem használhatnak linuxot vizsgán. Bár ki tudja, hátha a Wine jól futtatja a keyloggert, akkor nincs semmi gond.

Más baj szerintem nincs vele, remek kezdeményezés.
[spoiler]repeat print('F') until false;[/spoiler]

kikuchiyo

#615
A nem túl kifinomult troll nem túl kifinomult.

Én elsősorban azon akadtam fenn, hogy ezek tényleg azt hiszik, hogy a diákok nem fogják már az első este játszva feltörni a nevetséges korlátozásokat a rájuk bízott gépeken, keyloggerrel és vizsgafelügyelő rendszerrel együtt? Végtelen naivitás azt hinni, hogy a komplett oktatást és vizsgáztatást egy ilyen rendszeren visszaélésmentesen meg lehet valósítani. Ahogy mondja a felelős néni, hogy "beleolvastunk a hacker fórumokba, és eddig nem merültek fel kérdések, hogy hogy lehet feltörni a rendszerünket" - no comment.

A másik dolog, hogy a középiskolások nem tartoznak a leginkább biztonság-tudatos felhasználók közé: miután feltörték a rendszert, nem arra fogják használni a gépeket, amire szánták őket, hanem a saját céljaikra. Májszpész, hülye flashjátékok és explorer toolbar-ok, pornó... ebből következik, hogy a program indulásától számított legkésőbb két hét múlva a legtöbb kiadott laptopból önszervező spyware-laboratórium valamint spam-gyár lesz. Aki volt már kénytelen iskolai géptermet kitakarítani, az tudja, miről beszélek, ráadásul itt annyival rosszabb a helyzet, hogy a diákok ezeket a gépeket egész nap nyúzzák.

Eddig azt részleteztem, hogy miért ostoba az elképzelés, de azzal, hogy a gépekre egy jól meghatározott programcsomagot (értsd: Windows, nyilván MS Office, Photoshop) telepítenek, és ezek használatát kizárólagosan előírják, gyakorlatilag bebetonozzák ezeknek (és csak ezeknek!) a programoknak az ismeretét a diákok fejébe, ezáltal azt a hamis képzetet keltve bennük, hogy a számítógépek használata ezeknek a programoknak a használatával egyenlő, így amellett, hogy ezeknek a programoknak a gyártóit tisztességtelen előnyhöz juttatják, a felnövekvő generációba belénevelik egy szűk paradigma kétséges értékű praktikáit is.  Ezért káros is a cikkben vázolt elképzelés a jelenlegi formájában.
Failure is the default option

Próféta

Quote from: kikuchiyo on 2009-05-02, 16:15:46
A másik dolog, hogy a középiskolások nem tartoznak a leginkább biztonság-tudatos felhasználók közé: miután feltörték a rendszert, nem arra fogják használni a gépeket, amire szánták őket, hanem a saját céljaikra. Májszpész, hülye flashjátékok és explorer toolbar-ok, pornó... ebből következik, hogy a program indulásától számított legkésőbb két hét múlva a legtöbb kiadott laptopból önszervező spyware-laboratórium valamint spam-gyár lesz. Aki volt már kénytelen iskolai géptermet kitakarítani, az tudja, miről beszélek, ráadásul itt annyival rosszabb a helyzet, hogy a diákok ezeket a gépeket egész nap nyúzzák.
Ez igazából általában a gyerekek számítógép-használata elleni érv lehetne, annak is gyenge. Szerintem ne azért ne adjunk nekik laptopot, mert nem lesznek tökéletes gazdája.

Viszont fel sem soroltad azt az érvet, ami miatt
Quote from: Próféta on 2009-05-02, 14:29:32
[spoiler]repeat print('F') until false;[/spoiler]
Mert nem csak háxor gyerekek vannak ám. Most komolyan megfigyelőrendszert akarunk telepíteni minden gyerek gépére, hogy a tanárok megnézhessék, mi mindennel foglalkoznak, amikor csak akarják? Ez így magánéletileg elég merész húzás. Ha meg az a válasz, hogy ami nem hivatalos, azt ne űzzék az iskolai gépen, akkor meg miért hordozható számítógépet kapnak? Brrr.

kikuchiyo

Quote from: Próféta on 2009-05-02, 16:55:53
Quote from: kikuchiyo on 2009-05-02, 16:15:46
A másik dolog, hogy a középiskolások nem tartoznak a leginkább biztonság-tudatos felhasználók közé: miután feltörték a rendszert, nem arra fogják használni a gépeket, amire szánták őket, hanem a saját céljaikra. Májszpész, hülye flashjátékok és explorer toolbar-ok, pornó... ebből következik, hogy a program indulásától számított legkésőbb két hét múlva a legtöbb kiadott laptopból önszervező spyware-laboratórium valamint spam-gyár lesz. Aki volt már kénytelen iskolai géptermet kitakarítani, az tudja, miről beszélek, ráadásul itt annyival rosszabb a helyzet, hogy a diákok ezeket a gépeket egész nap nyúzzák.
Ez igazából általában a gyerekek számítógép-használata elleni érv lehetne, annak is gyenge. Szerintem ne azért ne adjunk nekik laptopot, mert nem lesznek tökéletes gazdája.

Az érv azért nem gyenge, mert az általam vázolt spam-farmokat állami pénzből adják majd a gyerekeknek, és állami pénzből tartják fenn, pótolják stb. őket.

Quote
Viszont fel sem soroltad azt az érvet, ami miatt
Quote from: Próféta on 2009-05-02, 14:29:32
[spoiler]repeat print('F') until false;[/spoiler]
Mert nem csak háxor gyerekek vannak ám. Most komolyan megfigyelőrendszert akarunk telepíteni minden gyerek gépére, hogy a tanárok megnézhessék, mi mindennel foglalkoznak, amikor csak akarják? Ez így magánéletileg elég merész húzás. Ha meg az a válasz, hogy ami nem hivatalos, azt ne űzzék az iskolai gépen, akkor meg miért hordozható számítógépet kapnak? Brrr.

Az epic stallman rage annyira lefoglalt, hogy ez az oldala a dolognak fel sem tűnt :)
De amúgy igazad van.


Egyébként hasonló rendszer működik már nem egy helyen.
Amerika egyes részein és talán más országokban is a matematika oktatását igen nagy mértékben a grafikus számológépekre állították át az utóbbi időben. Ez konkrétan azt jelenti, hogy a tanterv és a számonkérés is a TI-83 család használatára épül. Van, ahol mindenkivel megvetetik, de van, ahol az iskola osztja szét a speciálisan megjelölt számológépeket. A dolgozatok alatt elvileg törölni kell a készülékek memóriáját, és egyébként sem nagyon szabad az előírásos oktatási segédleteken kívül mást tárolni, futtatni rajtuk. Ennek ellenére a számológépekre egész programozó háziipar alakult ki, elég csak a ticalc.org-ot megnézni, és megszámolni, hányféle puskázást elősegítő program forog közkézen (de vannak pl. elég komoly játékok, sőt teljes oprendszerek is). Azt nem hiszem, hogy keyloggereket és nyomkövetőket telepítenének az iskolák a számológépekre - ezek annyiban különböznek a laptopoktól, hogy internetezni nem lehet velük.

BTW Pascal?  :_piszka:
Failure is the default option

Ramiz

Quote from: kikuchiyo on 2009-05-02, 16:15:46
Eddig azt részleteztem, hogy miért ostoba az elképzelés, de azzal, hogy a gépekre egy jól meghatározott programcsomagot (értsd: Windows, nyilván MS Office, Photoshop) telepítenek, és ezek használatát kizárólagosan előírják, gyakorlatilag bebetonozzák ezeknek (és csak ezeknek!) a programoknak az ismeretét a diákok fejébe, ezáltal azt a hamis képzetet keltve bennük, hogy a számítógépek használata ezeknek a programoknak a használatával egyenlő, így amellett, hogy ezeknek a programoknak a gyártóit tisztességtelen előnyhöz juttatják, a felnövekvő generációba belénevelik egy szűk paradigma kétséges értékű praktikáit is. Ezért káros is a cikkben vázolt elképzelés a jelenlegi formájában.

Evvel nem értek egészen egyet. Akik otthon is használnak PC-t, akik "számítástechnika-közeli" vagy legalábbis érdeklődő felhasználók, azok úgyis tudják, hogy van Linux is, de minek :__devil: , az átlag user (legtöbb egyetemista is ilyen sztem) viszont így sem, úgy sem fog különösebben érdeklődni az operációs rendszerek és felhasználói programok széles világa iránt. Basszus, még én sem igen igazodom ki egy Linuxon, pedig a BME-n azért van divatja, fent van egy csomó gépen, van, ahol az az alapértelmezett boot STB.

És a mindennapi életben is a Windows-zal fog találkozni a diák, hát mér' ne azt szokja meg?

Továbbá: könnyebb később megtanulni egy Linuxot vagy bármi mást Windows-os alapismeretek után, mint ugyanezen alapismeretek nélkül. A jövő a számítástechnikáé, sőt már a jelen is, és azt kell gyakorolni, amit használni fogunk, nem? Én például röhöghetek jókat a PC-k előtt bénázó szöszi diszkós lányokon, de ők meg tízszer gyorsabban navigálnak bármilyen mobilon, mint én a saját jól megszokott Nokiámon (ill. a jól megszokott Nokia-környezeten, azaz Nokia-mobilszoftvereken), és 100x gyorsabban írnak SMS-t is...
12 OZ MOUSE, 12 OZ MOUSE!!! 12 OZ MOUSE, 12 OZ MOUSE!!! 12 OZ MOUSE, 12 OZ MOUSE!!!

kikuchiyo

Említettem egy szóval is a Linuxot?

A probléma ott van, hogy az ilyen módon beidomított számítógép-használók nemcsak hogy kizárólag egyféle programot fognak tudni használni, hanem azt a képességüket is elveszítik, hogy egy kicsit is eltérő rendszert megtanuljanak, megértsenek. Mint az anyukám meg a testvérem: telepítsek "rendes" Excelt a lenti gépre, mer' az Ópenoffisz az egy szar.* Kérdezem, hogy miért szar? Hámmer nem tudják használni, mert nem ugyanott vannak a gombok.

* A példa szempontjából nem számít, hogy az OpenOffice tényleg 'szar', pontosabban nem kielégítő megoldás egy rosszul kitűzött problémára, ami egy ideális világban nem is lenne probléma - egy ideális világban nem lenne (100-ε)%-os részesedése a MS Wordnek, így nem annak az agyatlan megoldásai terjedtek volna el kizárólagosan, ezért nem is lenne szükség egy alternatív programcsomagra, ami minél jobban igyekszik másolni azt (ez a rosszul kitűzött probléma). És az OOo még ennyire sem képes tökéletesen.
Failure is the default option

Moha

Quote from: kikuchiyo on 2009-05-02, 17:19:15
BTW Pascal?  :_piszka:
Nem egészen. :D Pascalban a write utasítás szolgál kiírásra, nem a print, és kellene utána egy pontosvessző. :D

Amúgy tipikus. Iskolákban mindenhol ez megy: nem szövegszerkesztést tanítanak, hanem MS Word-öt, nem táblázatkezelést, hanem MS Excelt, stb. Akiket sikeresen agymosnak ilyen téren, azok képtelenek lesznek használni bármilyen más programot, sőt, ha valami nem abban a beállításban van, ahogy megszokták (pl. nincs kint egy ikonsor), már meghaltak.  :ejj:
Magyarán: képtelenek bármi újat megszokni.

Fazék

#621
kicsit eltúlozzátok... nem az a gond, hogy MS Word-ön, Excel-en, stb tanulnak. hanem, hogy nem a tisztességes használatukat tanítják meg ezen programoknak, hanem lépésről lépésre módszereket. aminél persze hogy azonnal megakadnak, ha kimarad/megváltozott egy lépés. ezeket a programokat is ugyanúgy meg lehetne tanítani tisztességesen, úgy, hogy ha utána leül egy másik szövegszerkesztő elé az egyén, jó eséllyel ki tudja következtetni/kísérletezni, hogy mit hol találhat meg ebben a másik programban.
édesapámban pl kellemesen csalódtam, mert pár kisebb segítséggel, de különösebb gond nélkül átszokott az openoffice használatára word-ről.
azt volt egy kicsit nehéz megértetnem vele, hogy figyelnie kell, milyen formátumban menti el a dokumentumot, mert ha odt/ods file-t küld tovább a partnerek 99%-ának fogalma sincs mit kezdjen vele, át kell konvertálnia doc/xls formátumba küldés előtt, vagy alapból csak doc/xls formátumba mentse a dokumentumokat. de úgy vettem észre, hogy mostanában már erre is oda tud figyelni, megértette, csak néha követi el újból ezt a hibát, de ilyenkor már magától orvosolja. de mostanában már inkább azt mondom neki, hogy miután végzett a dokumentummal, mentse el pdf formátumban, nézze meg, hogy jól sikerült-e és úgy küldje tovább, mert ezzel a formátummal aztán tényleg nem lehet már senkinek sem baja és ez marhára tetszik openoffice-ban, hogy beépített pdf konvertálás van benne, így még apám is egész kultúrált kinézetű árajánlatokat tud összedobni.

Kvikveg

Ez attol fugg, ki hogy hasznalja. Ha valaki egyszer megtanulja, hogy elronthat dolgokat, mert tudja, hogy hogyan lehet visszacsinalni oket, akkor azert nagyobb esellyel lesz belole normalis felhasznalo. Vagy ha szimplan bevallalosabb. Es az sem art, ha erdekli a dolog, mert valljuk be az emberek tobbseget baromira nem erdeklik ezek a dolgok.
En is eloszor csak az elso munkahelyemen Excel-eztem, mert kellett.
WARNING: module "coffee.exe" did not run correctly. Brain running in limited mode.
Do not meddle in the affairs of dragons for you are crunchy and taste good with ketchup.

Moha

Fazék: igazad van, az oktatási módszer tényleg rossz így, mert ugye az emberke azt fogja megtanulni, hogy az xy funkcióhoz ide meg ide kell kattintani és ha valamit nem úgy talál (mert más a program vagy más a beállítás), akkor csak néz. És itt jön be a másik dolog: sokan nem gondolkodnak, csak a berögzült dolgokat keresik, ha meg nem találják, akkor tanácstalanok.

Tapasztalat, hogy sok embernek ha nem mondod meg pontosan, hogy mit keressen, akkor nem találja meg, még akkor sem, ha kiveri a szemét. Pl. ha azt mondod, hogy kattintson a "Szerkesztés" gombra, akkor csak néz, de nem jön rá, hogy mit kell csinálni, mert ő csak egy "Módosítás" gombot lát... Ugyanez a helyzet a "Törlés" vs. "Eltávolítás" esetében. A logika ilyen teljes körű hiányát nem tudom megérteni egyes embereknél, pedig nap mint nap rengeteg hülyével beszélek... :ejj:

NLZ

Azért, mert a gyerekeket kiskorukban a TV elé ültetik le, nem pedig valami logikai-fejlesztő játék mellé. :(
[reserved]


kikuchiyo

Quote from: Tycho on 2009-05-06, 11:32:02
Érdekes cikk a fénysebességről, arról, ami annál gyorsabb és a CERNről

Fájdalmasan rossz. A sajnálatosan ostoba szerző elolvasott néhány ismeretterjesztő írást (amelyek mélyén talán lapulhatott némi igazságmag), és ezek alapján összeírt egy szenzációhajhász, primitív hangnemű cikket. A színvonalat jól minősíti, hogy a végén belinkeli Dóbó Andort meg Aranylacit... (a magyar net nótórius crackpotjai közül valók btw)
Failure is the default option

Tycho

Quote from: kikuchiyo on 2009-05-06, 12:43:20
Quote from: Tycho on 2009-05-06, 11:32:02
Érdekes cikk a fénysebességről, arról, ami annál gyorsabb és a CERNről

Fájdalmasan rossz. A sajnálatosan ostoba szerző elolvasott néhány ismeretterjesztő írást (amelyek mélyén talán lapulhatott némi igazságmag), és ezek alapján összeírt egy szenzációhajhász, primitív hangnemű cikket. A színvonalat jól minősíti, hogy a végén belinkeli Dóbó Andort meg Aranylacit... (a magyar net nótórius crackpotjai közül valók btw)

Hát valóban messze van egy tudományos munkától, de gondolom csillagász szemmel mégdurvább lehet az értékelés, én annyira nem vagyok otthon ebben, hogy kolosszális faszságnak lássam :) a linkeket nem néztem meg, érdemes rájuk nézni, kellően nagy faszságok? :D

kikuchiyo

#628
Ha van pár szabad órád, amit amúgy saját magad kínzásával töltenél, akkor nézd meg őket. Főleg Aranylacinál van minden: szovjet marsraszállás a 70-es években (vagy német és a 40-es években? már nem emlékszem), ufók, jetik, összeesküvések...
A másik csak egy standard önjelölt relativitáselmélet-megdöntő.

Szerk: Mátrix vs. Carl Sagan
(nincs köze az előzőekhez)
Failure is the default option

Próféta

Én igazából azon néztem nagyot, hogy az idokep.hu rakta ki ezt a "feltáró erejű" cikket.
Saganos: :)