Main Menu

Társasjátékok

Started by Djinn, 2005-02-15, 00:54:32

Previous topic - Next topic

Ramiz

Szevasztok! Nemrég lettem társasjáték-geek, játszogattam korábban is, de most jöttem rá, hogy mennyire addiktív a vásárlás része is, ha elkezdi az ember. Kb. úgy vagyok vele, mint Fazék meg Zsiga a PC játék vásárlással... :D

Node a lényeg:
1. Itt vannak a társasaim (még nem minddel játszottam): https://boardgamegeek.com/collection/user/ramiz
2. Ezekkel már van valamennyi tapasztalatom: https://boardgamegeek.com/plays/bygame/user/ramiz/subtype/boardgame
3. Van BGG-s useretek? Ha igen, ki vele! :)
4. Benne lennék társasozásban!, csak időpontot kell találni, meg játékot, meg pont annyi embert...
5. Korábbiakra reagálva: a Smash Up az egyik legjobb társas, amit valaha játszottam, a Pandemic viszont szerintem túlértékelt, legalábbis nekünk elég monoton volt a játék (igaz, ha valaki sokkal jobban ismer egy co-op játékot, mint a többiek, vagy sokkal kevesebb bort fogyasztott :D , akkor könnyen "átveszi az irányítást", nálunk az előbbi történt). Co-op-ból a legjobb talán a Troyes volt nekem idáig.

6. Engem Alf Seegert művészkedős társasai vonzanak mostanában.
12 OZ MOUSE, 12 OZ MOUSE!!! 12 OZ MOUSE, 12 OZ MOUSE!!! 12 OZ MOUSE, 12 OZ MOUSE!!!

Fazék

Quote from: Ramiz on 2015-03-20, 15:32:50
hmm. azt hittem a Firefly játék még meg se jelent. ha esetleg sikerül összeszervezni vmi találkozót, azt biztosan kiróbálnám :D

bgg-en fönt vagyok azt hiszem, talán zfazek névvel, de nem különösebben foglalkoztam a profil beállításával :)

Próféta

Nincs BGG userem, de köszi a tippeket :)

Sokáig tartós gondolkodós stratégiás társasból két elég szimpatikus, amit szeretek az utóbbi években: Power Grid, Small World.
Kooperációs játék műfajban nekem talán a a Hanabi tetszett a legjobban - bár kicsit absztrakt, vírusterjedés és tengeralattjáró-javítgatás helyett számokat kell sorba rakni.

Quote from: Fazék on 2015-03-22, 09:47:20
ha esetleg sikerül összeszervezni vmi találkozót, azt biztosan kiróbálnám :D
+1
Ha az is olyan szórakoztató, mint az Ankh-Morporkos, akkor jöhet :)

Ramiz

Quote from: Próféta on 2015-03-22, 12:39:51
Ha az is olyan szórakoztató, mint az Ankh-Morporkos, akkor jöhet :)

Be van tervezve a Korongvilágos cucc nekem is.

Múlt héten kipróbáltam Mazsival (Raggie Gordon, akinek így többet mond :)) az Android:Netrunner című LFG-t, nekem bejött.
12 OZ MOUSE, 12 OZ MOUSE!!! 12 OZ MOUSE, 12 OZ MOUSE!!! 12 OZ MOUSE, 12 OZ MOUSE!!!

.Attila

Bármiben érdekelt vagyok. Ha sikerült valamit szervezni, szóljatok és jó eséllyel én is megyek :)

Ramiz

Hát nálam nyomhatunk valamikor egy Firefly-t, ha mindhármatoknak van hozzá kedve, szabályok (alap és Pirates & Bounty Hunters van meg) a neten elérhetőek a kiadó oldalán. De Eldritch Horror-t is játszhatunk.
12 OZ MOUSE, 12 OZ MOUSE!!! 12 OZ MOUSE, 12 OZ MOUSE!!! 12 OZ MOUSE, 12 OZ MOUSE!!!

szpeter

#186
Elkapott mostanság a gépszíj társasjátékok terén, pedig nem nagyon van már sajnos társaságom, akikkel lehetne rendszeresen leülni játszani. Ennek ellenére egymást érik a jobbnál jobb találatok, és amit lehet, családdal vagy 1-1 elcsípett ismerőssel kipróbálok és meg is veszek időnként. Így történt ezen a hétvégén is:

Tsuro of the Seas

Új játékkal bővült a szerény társasjátékgyűjteményem. A Tsuro egy útvonallerakós, filler-játék volt, kettőtől nyolc játékos számára, lényege pedig, hogy minél tovább fent maradj a táblán. Míg a sima Tsuro-ban az egyetlen nehézséget az ellenfelek lerakott útvonalai, vagy a velük való összefutás jelentette, a Seas-ben már daikaiju sárkányok repkednek random a táblán, vagy kerülhetnek fel bárhova, bármikor. Azért is írok róla, mert egy esetleges fórumtalin ha esetleg megjelennék, szerintem felajánlom a közösbe, ha van rá igény. Sok ember játszhat egyidejűleg, igazi partyjáték, nem kell véresen komolyan venni. Picikét túl random is, főleg ha szeretsz strategizálni, enyhe szívfájdalmaim voltak egy-egy, a véletlen műve folytán bebukott játék miatt, hiába terveztem vagy három körrel előre...:D De mindezek ellenére, vagy mellett, egy nagyon igényes, szórakoztató játéknak bizonyult, és a sárkányok mellőzésével egy nagyobb, 7x7-es pályára bővített Tsurot kapunk, amelyik eredetileg 6x6-os kivitelű volt, és ez döntötte el végül, hogy a kicsit elegánsabb dizájnú Tsuro helyett a Seas mellett kötöttem ki és nem bántam meg.

A Veterans of the Seas kiegészítőjén erősen gondolkozok, azok az ágyúk igen hasznosak lehetnének a sárkányokkal szemben. :D Igaz, pár házi szabály bevezetésével enyhíteni lehet a túlságosan randomba átcsapó halálhelyzeteken, de így elegánsabb lenne.


Tsuro of the Seas Tabletop-on

Nem mellékesen a tabletop-os házi szabály, miszerint a keisett játékosok továbbra is dobnak a sárkányok mozgatására, egy nagyon jó ötlet, én is alkalmaztam. Felpörgeti a játékot és senki sem marad így játékon kívül. Érdemes így játszani.



Small World és Small World Underground

Régóta szeretnék erről a játékról is írni, úgyhogy ebben a posztban megteszem akkor már. Előbbit valami érthetetlen felindulásból saját-kezűleg készítettem el, utóbbival volt szerencsém rendesen játszani, és erősen fontolgatom a megvételét is.

Általánosságban a játékról: Az egyik kedvencemmé lépett elő nagyon rövid idő alatt. Pc-n, telefonon is megvettem, és teljesen beleszerettem. Területfoglalós játékról beszélünk, ahol megint csak a randomságé a szerep részben: véletlenszerű fantasy fajok és képességek adják a választható népünket, amellyel többnyire minél nagyobb részt próbálunk kiharcolni a rendelkezésünkre álló apró világból. A játék pikantériája, és a stratégiájának a kulcseleme az, hogy a megunt, vagy leszanált népünket hanyatlásba dönthetjük és új fajt és képességet választva indulhatunk újabb kalandozásba. A dizájn pazar, a fajok jópofák, és nagyon ajánlott a kiegészítők beszerzése hozzá, főleg a Cursed és a Be not afraid-ot ajánlanám, de igen bőséges a kiegészítők tárháza ehhez a játékhoz, és mindegyik nagyon egyedi és sok színt visz a játékba. Kettőtől öt, kiegészítővel hat játékos mérkőzhet meg vele, de legideálisabbnak a három és négy játékosszámot találtam, ami még nem túl hosszadalmas de épp elég interakciót tartalmaz. A kétjátékos felállás színtiszta gyilkolászás kb, de jobb híján az is megteszi.

Az Underground változattal két újítás lép színre, az egyik az elveszett ereklyék és helyek, a másik pedig az átjárható, de földrészeket elválasztó folyók mechanikája. Ez egy önálló játék, Small World 1.5-nek is mondhatnám, sok faj a sima World vagy kiegészítőinek egy újragondolása vagy mása. A játék az említett elemeken kívül tematikusan különbözik elődjétől, itt már Cthulhu hívei vagy Múmiák hadakoznak és küzdenek a kincsekért és területért. Valamivel bonyolultabb, két személlyel kifejezetten snassz, ereklyeháborúvá fajuló játék, három személytől érdemes viszont játszani vele, de végül is... ketten is érdemes legalább kipróbálni, ha úgy adódik.

A kettő közül nehéz lenne választanom, de ha nagyon kéne, az alapjátékot ajánlanám, mivel a kiegészítők 100 százalékosan passzolnak vele, és azokkal együtt viszont bőven túltesz az Undergroundon. Mint önálló játék, gémereknek talán az Underground jobban feküdne a nagyobb komplexitás miatt, családi játék célzattal a sima sokkal célszerűbb választás. Szerintem mindkettőt beszerzem egyszer, már csak tiszteletem jeléül is a készítők felé.

Small World a Tabletop-on
Sokat bakiznak ebben a részben, aki a játékot akarja megtanulni, ne ezáltal a videó által tegye. Viszont a gameplay szempontjából érdemes megnéznie annak, akit érdekel.

Egyéb, ajánlott játékok: Aranyásók, kiegészítővel; Zombie Dice, mindkét kiegészítővel :P ; Smash Up és Awesome level 9000; Small World kiegészítői, mint kvázi-játékok. Több nem jut eszembe most. Ezekről lehet, hogy írok majd, denemma.

Próféta

Quote from: szpeter on 2016-06-12, 20:02:21
Small World és Small World Underground
Az előbbi nagyon szuper :)
Az Underground megvan, de csak egyszer játszottunk vele - nagyon hosszú volt, nagyon bonyolultnak tűnt, nagyon kiegyensúlyozatlan lett az eredmény, és ami a legrosszabb, elég átgondolatlannak tűnt (nagyon sok helyen ellentmondtak egymásnak a szabályok).

szpeter

#188
Beszereztem végül a Small World: Undergroundot. Úgy gondolom összességében rendben van, de nagyon igényli, hogy akár a kiegészítők, de talán méginkább az alapjáték karakter és képességkészlete felturbózza. Egyébként nem feltétlenül bonyolult, viszont hozzá kell tenni, már tapasztalt Small World játékosoknak szánt kiegészíől van szó és nagyobb figyelmet igényel.

Ezen a linken található egy FAQ minden esetleg felmerülő kérdésre, habár (szerintem) a szabálykönyvben olvasható leírás mindent tisztáz, a kézbe vehető összegző lapok viszont túl felületesek egy első játszmához. Ugyanitt az alapjátékkal való összepaszírozására is kapunk jó tippeket. A Mounted és Hill képességeket érdemes kivenni mindenképp, ha a mélybe küldenénk felvilági népeinket, de én az Embereket is kivenném.

Egyébként a társasjátékok világát egyáltalán nem ismerő barátnőmmel is kipróbáltam, aki a harmadik körben szerencsésen hátrahagyott erőteljes mélypont után annyira belejött, hogy jó 10 ponttal, engem szétszívatva győzött le. (Jó, kicsit talán visszafogtam az agresszív játékból, nehogy elvegyem a kedvét :D ) Elsőre agyonnyomta a sok infó, de játék közben bele tudott rázódni nagy-nehezen.

Egyetlen bajom vele, hogy annyival komplexebb fajok és képességek vannak benne, hogy egyiket sem szívesen választja az ember, sokszor egyik sem jobb a másiknál feltétlenül, főleg a végjátékban, ahol aztán az In Decline képességek fabatkát sem érnek...kivéve talán a Vanishing-et. De ha kiegészítőt kéne ajánlanom az alapjátékhoz, ezt ajánlanám: legjobb ár/érték arány:cool:

szerk.: Egy friss felfedezés a játékkal kapcsolatban, hogy érdemes egyel nagyobb pályán játszani, mint ahányan játszotok épp. Így nincs tömegnyomor, élvezetes de mégis pörgős játék lesz (így is betelik a pálya, az a vicc), ami kezdőknek + kényelmesebben, picit nyugisabban játszani akaró társaságnak tök ideális. Nagyon-nagyon kezdőknél érdemes a relikviákat is kivenni, így is egy fun játékot kapunk.

szpeter

#189
Update: A sima Small World-öt is bezsákoltam végre. Egyébként jön ki a játékhoz egy kiegészítő, River World címen, ami az Underground folyó elemeit hozza be az eredeti Small World világába, plusz váratlan elemeket (kalózok, vízbefagyás stb), gyakorlatilag egy új térkép illetve pár token az egész, de talán épp annyi változást hoz be, amennyi meghagyja a Small World-öt annak, ami de mégis csavar egyet a játékmeneten.

Potenciális bakancslistás. Bár lehet, csak a gyűjtögető énem szól most belőlem, mert akkora extra játékélményt nem biztos, hogy ad ami megérne 8k-t.

Próféta

Necro mode :)

Tragedy Looper (boardgamegeek)
Mesélnék kicsit erről a játékról - nem mintha ez lenne a világ legjobb dolga (határozottan ötletes ugyan, de más játékokat jobban élveztem), hanem mert több szállal is kötődik az animékhez, ezért talán számot tarthat a fórum célközönségének érdeklődésére. De erről majd később.

Egy játékos a gonosz kalandmester, aki tragédiát akar előidézni; a többiek időutazók, akik a bajt egymással kooperálva próbálják megakadályozni. A játéktábla négy helyszín közt elosztva, játékonként változó módon összesen fél-egy tucat animés beütésű karaktert (schoolgirl, shrine maiden, sarariman, alien, etc.) vonultat fel. Némelyiküknek van valami titkos szerepe is (sorozatgyilkos, bérgyilkos, terrorista, célszemély, összeesküvéselmélet-hívő, stb.), amit csak a játékmester ismer (a kezében lévő forgatókönyv-lapok határozzák meg). A játékosok nem személyesítik meg őket, csak parancskártyákat osztogatnak nekik (a kalandmester és az időutazók is); ezen parancsok függvényeképp a karakterek mozoghatnak a helyszínek közt, és az egy helyszínen lévők befolyásolhatják egymást. Utána a titkos szerepek, ill. a játékmester rejtett forgatókönyv-kártyáin írt egyéb szabályok alapján további események is végbemennek (legtipikusabban valamelyik karakter meghal); azonban ezeknek a jelenségeknek a pontos feltételeit és mechanizmusát nem ismerik meg az időutazók, csak a végeredményt látják (hopp, valamilyen ismeretlen okból meghalt az egyik karakter!). Hasonlóképp a kalandmesternek a forgatókönyv olyan győzelmi feltételeket ad, amelyeket az időutazók akkor se ismernek meg, amikor ezek egyike bekövetkezik (hopp, valamilyen ismeretlen okból vesztettetek; sucks to be you).

Tehát: összevissza mozgatjuk a szerencsétlen szereplőket, telnek-múlnak a napok, legyakják egymást, aztán egyszer csak tragédia. És itt jön a képbe az időutazás: Groundhog Day / Idétlen időkig módra szépen visszacsavarjuk a naptárat, mindenki visszaáll a kezdőpozícióra, és újabb próbálkozás indul. Ekkor más parancsokat oszthatunk, tehát a szereplők máshogy mozognak és találkoznak, mások más helyen és más okból halnak meg, de persze végül újra lesújt valamelyik tragédia, mert az átkozott kalandmesternek még sok ismeretlen trükk van a tarsolyában. Sajnos korlátozott sok visszacsévélésre van lehetőség, ennyi esélyük van az időutazóknak elérni azt, hogy egyszer, egy iterációban egy tragédia se következzen be.

Emlékeztek az ötházas rejtvényre? A spanyol foglalkozása szobafestő, a holland egyik szomszédja halat tart, milyen háziállata van a kék ház lakójának? Nos, az időutazóknak ez az egy fegyverük van: publikus táblázatok alapján kikövetkeztethető, hogy nem fordulhat elő minden kombináció a forgatókönyvben; pl. ha már kiderült, hogy az adott játékban van olyan karakter, aki titokban X szerepű (pl. mastermind), és az is kiderült, hogy Y esemény (pl. öngyilkosság) be tud következni, akkor ebben a játékban P, Q és R biztosan nem győzelmi feltétel a kalandmester számára, csak Z és W. Ideális esetben tehát az első pár időhurokban minél több és minél különbözőbb módon kell az időutazóknak felsülniük, hogy utána optimális esetben az utolsó alkalommal már legalább azt tudják, mi a cél :) Amelyet még mindig jó nehéz elérni, hiszen a kalandmester ugyanannyi parancskártyát oszt ki a karakterek közt, mint az időutazó játékosok összesen; kemény agymunka úgy összekombózni, hogy egyik győzelmi feltételét se érhesse el, akárhogy okoskodik.

Nem csak a helyszínek, karakterek rajzai, hanem a forgatókönyvek is szándékosan anime kliséket idéznek. A titkos földalatti szervezet meg akarja orgyilkolni a paranoia által gyötört, öngyilkos gondolatokkal kacérkodó iskoláslányt, viszont az osztályelnök titokban egy robot, akit az ő megvédésére küldtek - igen ám, de a shrine maiden bérgyilkos, az edző a katonáknak dolgozik, a doktor valójában yakuza, és vajon ki lehet a Rejtelmes Lány?

És persze egészen konkrétan eszünkbe juthat az a bizonyos borzalmas horror-anime, amelynek a második évadjában kiderül, hogy kb. a fent leírt felállásról van szó, tehát az egyik mellékszereplő groundhog dayeket él át, és így próbálja a tragédiát megakadályozni. Akit zavarnak a spoilerek, az ne nézze meg, mit linkeltem :)